Teckensnitts storlek: +

Träningens vedermödor och att i tacksamhet se varje träningspass som en seger.

Träningens vedermödor och att i tacksamhet se varje träningspass som en seger.
Att vara en tränande människa är för mig en ständig berg och dalbana.
Det som inte är beständigt däremot är formen.

Formkurvan kan pendla mellan Ur form – Mot form – I form – Toppform – Orimlig form.
Handen upp om du också varit med om att en skada eller sjukdom kommit olägligt.

Något så enkelt som en förkylning kan omkullkasta den mest ambitiösa träningsplanen.
Eller så kan en skada/sjukdom göra att vi, efter ofrivilligt uppehåll, antingen lägger av eller får revidera våra mål och vägen dit.

Mina 45 vuxna träningsår har innehållit formkurvor i fem faser:

1) Ur form = Skadad eller sjuk, i princip oförmögen att träna.
2) Mot form = En period allt från rehab till kontinuerlig och hyfsat strukturerad träning.
3) I form = När träningen fungerat ett tag utan avbrott och börjar ge resultat.
4) Toppform = När I form träningen ger bra resultat i ex. motionslopp eller styrketest.
5) Orimlig form. En numera ouppnåelig fas byggt på drömmar eller naiva förväntningar på att kunna komma tillbaka till den nivå när jag var som bäst.

I början av 2021 är jag i min vanligaste fas 2: Mot form och just nu i underavdelningen rehab.
Bristning baksida lår och en torktumlare som landade på armen har placerat mig på denna hylla.

Vid eftertanke har jag nog befunnit mig större delen i Mot form.
Jag trivs dock faktiskt bra här. Det känns roligt, hoppingivande och ger snabba framsteg.

I form betyder att jag ”har borstat av mig” åter gör jobbet, tränar, återhämtar mig med sikte på nästa fas. Jag är som vanligt övertygad om att snart åter komma till fas 3.

I morse joggade jag 5 km – nytt årsbästa, det kändes mäktigt och gjorde mig stolt.
Kanske ett nytt marathonlopp en vacker dag…

Oavsett nivå ger träningen så mycket mervärde och glädje i mitt liv att allt utom helt vila är ”good enough with good feelings”.

Jag odlar tacksamhet i vad kroppen kan och acceptans i vad den inte kan.
Här är slutligen ett råd till mig själv och till alla tränande motionärer:

” Det viktiga är inte hur väl vi genomför ett träningspass utan hur vi mår efteråt.”

Vilken fas är du i och hur pepprar du dig?
Så gör du när viktminskningen stannar upp.
Rolf Munke PTbloggen - Fyra viktiga viktminsknings...
 

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to http://www.rolfmunke.se/