Teckensnitts storlek: +

Rolfs blogg. "Ta hand om dig! Bygg fartbulor, spara vindruvor och sluta släcka andras eldar."

Rolfs blogg. "Ta hand om dig! Bygg fartbulor, spara vindruvor och sluta släcka andras eldar."

"Allt ansvar,låg på mig och jag fick ingen hjälp" "I tre månader sov jag" " Det hände för några år sedan, nu är jag på väg tillbaka." Tre människor - tre öden....
I ett större perspektiv; stressrelaterade sjukdomar har ökat med 70% på bara fem år!

Jag möter dagligen människor och vänner som med ett samlingsnamn "gått in i väggen". På en del syns det i rörelser och ord, på andra inte (utanpå i alla fall) .

De flesta sjukskrivningarna är arbetsrelaterade. Att pina sig för pengar är vanligt men i längden oförsvarligt.
Det känns så onödigt att företagsklimat i kombination med vår plikttrogenhet skadar oss så hårt och så länge.
Hur länge vet forskarna inte, men de har funnit spår i hjärnan sju år efter det akuta sjukdomstillståndet.. .

Jag har själv stannat någonstans innan väggen vid några tillfällen. Kanske har jag varit väldigt nära, kanske längre ifrån i det är jag lyckligt ovetande.
Däremot känner jag att hjärnan inte orkar ta in lika mycket information som tidigare, jag blir fort trött och ointresserad i samtal som inte berör mig. Det påverkar inte min vardag så att jag mår dåligt av det, utan jag behöver bara samla lite kraft i tystnaden, men ändå...

Det finns många råd och tips som ex. "10 punkter för att förebygga stress och utbrändhet" osv. .
Vi läser dem kanske på tåget, i väntsalen, i kvällstidningen hemma och tycker att "det där e ju bra, det ska jag tänka på" sen blir det inte mer. Ungefär som en bra föreläsning som man kan lämna med tanken "nu ska jag..."

Här är istället några få råd jag fastnat för, som biter sig fast och som hjälpt mig.

PRIORITERA SÖMNEN.
Det går inte att torska på sömnen i längden. Kroppen blir som ett urladdat batteri. Håll fast vid dina sömntimmar du känner att du behöver. Kan du inte somna så vila tills du somnar in. Min bästa insomningstablett är att tänka på bra saker som hänt under dagen och planera min träning för morgondagen. Att planera träning är inte så jobbigt för frontalloben som ex planera nästa arbetsdag. Därför blir det planering - förväntan i samma enkla tankar.

BROMSA FARTEN.
"Hellre en fartbula om dagen med lägre tempo än en ständig acceleration och ett kraschat liv!"
Orden är från pastor Lennart på Slottshagskyrkan i Helsingborg.

”Fartblindhet är en persons försämring i förmågan att bedöma hastighet
när man har färdats i höga hastigheter och därför kan utgöra en trafiksäkerhetsrisk,
när man lämnar en väg med hög hastighet och kommer in i tätbebyggt område.” Wikipedia
För att förhindra detta så placeras fartbulor ut på strategiska platser så att föraren skall tvingas till att minska hastigheten och köra försiktigt.
Fartbulor för oss kan vara att skriva in egentid/fritid/familjetid i kalendern och prioritera högre än allt annat.

SPARA VINDRUVOR.
Om din energi är en klase vindruvor och du under dagen låter din chef sno ett par, din jobbiga kollega några, din vänninna som alltid klagar på sin dåliga relation ytterligare tre och din bror som bara gnäller fyra stycken. Så kommer du hem till din familj, dina barn och dig själv med… tre stackars vindruvor att dela på
Förklara för dom vart resten tog vägen.” Texten är till stora delar hämtad från Raymond Ahlgrens blogg.

VÅGA SÄGA NEJ
Kom ihåg att din energi är din energi. Ingen annan kan kräva den av dig, ingen annan har rätt till den och ingen annan får ta av den utan att du bestämmer det. Ord från Raymond Ahlgren igen.
Ett nej till någon (något du inte vill göra) är ett ja till dig själv (vad du vill göra.
Är du ovan? Prova säga nej en gång och se vad som händer.
Tror att du lär dig att säga lagom mycket ja och nej allt eftersom.

ENKEL O KLAR SLUTSATS
Alla atjänar på att du mår bra och tar hand om dig.


.


Rolfs blogg. "Jag umgås bara med intressanta männi...
Rolfs blogg. "Så här kul hade vi i Nerja - nu vill...